Menu

Vragen

Vragen

Het arboplusconvenant:wie, wat, waarom?
Hoe krijg je ermee te maken?
Wat is een preventiemedewerker?
Wat kun je zelf doen?

Vragen: ‘Gezond werken, da’s pas lekker!’

Het arboplusconvenant: wie, wat, waarom?

Wat is het arboplusconvenant?
Het arboplusconvenant is de verzameling van afspraken tussen vakbonden en werkgevers uit de contractcateringsector. Met deze afspraken willen we werkdruk en fysieke belasting terugdringen en daarmee het ziekteverzuim. Dat doen we door het aanbieden van tips, hulpmiddelen en cursussen voor gezond en prettig werken in de contractcatering. Ons motto is ‘Gezond werken, da’s pas lekker!’ Nieuws over deze zaken kun je vinden op deze website en in de nieuwsbrief die elk kwartaal uitkomt. De nieuwsbrief vind je ook op de website, onder de button ‘Informatie’.

Waarom het arboplusconvenant?
Uitval door ziekte is vervelend voor de werknemers die het betreft en kost de werkgever en de overheid geld. Door het terugdringen van werkdruk en fysieke belasting en door het stimuleren van een collegiale sfeer en veilige werkomstandigheden wil de sector het aantal ziekmeldingen terugbrengen. Bij arboconvenanten in andere sectoren is al gebleken dat deze aanpak werkt.

Wie zijn de partners van ‘Gezond werken, da’s pas lekker!’?
De partners van het arboplusconvenant zijn:

  • Werkgeversorganisatie Veneca
  • Vakbonden FNV Horecabond, CNV Bedrijvenbond en de Unie
  • Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Voor wie is ‘Gezond werken, da’s pas lekker!’?
Het arboplusconvenant is er voor iedereen die in de contractcatering werkt. Alle medewerkers én alle werkgevers zijn er bij gebaat als iedereen gezond, zonder lichamelijke klachten en met plezier naar zijn werk gaat.

Hoe krijg je ermee te maken?

Welke activiteiten vallen onder ‘Gezond werken, da’s pas lekker!’?
De trainingen ‘Gezond Bewegen’ en ‘Coachend Leidinggeven’, een CD-ROM’s en posters met tips over gezond bewegen, een brochure voor preventiemedewerkers, een overzicht voor het veilig maken van de werkomgeving en posters over het gezond werken in de contractcatering.

Ik ben medewerker. Hoe krijg ik met gezond werken te maken?
Op verschillende manieren. De slogan ‘Gezond werken, da’s pas lekker!’ is in de eerste plaats voor jou bedoeld. We willen ervoor zorgen dat:

  • Je gezond beweegt. ‘Gezond werken, da’s pas lekker!’ geeft voorlichting over bijvoorbeeld goede manieren om te tillen.
  • Je werkomgeving veilig is. We bieden jouw werkgever een overzicht aan voor het beoordelen en vergroten van de veiligheid op de werkplek.
  • Je prettig en gezond werkt. Het risico dat je je ziek moet melden blijft daardoor zo klein mogelijk.
  • Je prettig samenwerkt met collega’s. We stimuleren zelfstandig werken en het bespreekbaar maken van knelpunten in je team. We geven je tips hoe je daar zelf aan kunt bijdragen.

Ik ben locatiemanager. Hoe krijg ik met gezond werken te maken?
Jouw baan is veeleisend. Naast het leidinggeven werk je zelf ook nog mee in de keuken en/of de kantine. Gezonde en tevreden werknemers zijn minder vaak ziek, wat jou veel geregel en overuren bespaart om hun werk op te vangen. Dat kunnen we bereiken door een veilige werkplek, een collegiale sfeer in het team, zelfstandige medewerkers die de juiste tiltechnieken kennen en het snel oplossen van knelpunten door jouzelf. Daar bieden we cursussen en hulpmiddelen voor aan.

Ik ben account- of rayonmanager. Hoe krijg ik met gezond werken te maken?
Jij bent degene die beslist op welke wijze de cateringlocaties van jouw bedrijf gebruik maken van de hulpmiddelen en cursussen. Daarmee vervul je een sleutelfunctie. Op onze website en in onze nieuwsbrieven lees je steeds de laatste informatie over de cursussen en hulpmiddelen die we aanbieden. Naast voordelen voor de medewerkers zelf, is gebruik daarvan ook positief voor jou: minder ziekteverzuim en minder verloop dankzij gezonde en tevreden medewerkers.

Ik ben medewerker P&O. Hoe krijg ik met gezond werken te maken?
Je werkt vaak op het hoofdkantoor, een andere plek dan de cateringlocaties waar je collega’s het werk voor opdrachtgevers verrichten. Jij bent veel bezig met coördinatie, bijvoorbeeld van preventietaken. Een beknopt overzicht en directe beschikbaarheid van cursussen en hulpmiddelen op deze website helpt je bij het coördineren van het arbo- en verzuimbeleid van jouw cateringbedrijf. Ook kun je met vragen terecht bij Lineke Wassenaar, via .

Wie in mijn bedrijf kan ik waar op aanspreken?
Je kunt je leidinggevende of de afdeling personeelszaken altijd vragen stellen over het arbplusconvenant.

Wat is een preventiemedewerker?

Wat is een preventiemedewerker?
Bedrijven zijn verplicht om één of meer medewerkers aan te wijzen die aanspreekpunt zijn voor collega’s en hen ondersteunen om gezond en prettig te werken. Dat zijn preventiemedewerkers. Binnenkort biedt ‘Gezond werken, da’s pas lekker!’ deze medewerkers een workshop aan.

Wat kun je zelf doen?

Wat kan ik doen aan gezond werken?
Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van alle mogelijkheden die aangeboden worden. Denk daarbij aan cursussen, hulpmiddelen en materialen voor op de werkvloer. Je blijft op de hoogte door deze website regelmatig te bezoeken en de nieuwsbrief te lezen.

Hoe voorkom ik lichamelijke overbelasting?
J
e kunt een aantal dingen doen: draag goede schoenen, maak zoveel mogelijk gebruik van karren om servies en keukenmateriaal te verplaatsen en gebruik de juiste tilmethoden. Binnenkort bieden we een CD-ROM waarop goede en slechte manieren van tillen te zien zijn. Til zware voorwerpen samen met een collega.

Wat doe ik bij een conflict?
Het beste dat je kunt doen, is het conflict te bespreken en samen tot een oplossing te komen. Vraag altijd aan een derde die buiten de kwestie staat om als gespreksleider aan te schuiven. Zo’n derde kan iemand van personeelszaken zijn of je leidinggevende.